Hva gjør oss friske?

helsens og helbredelsens filosofi

Lava forl. 2013 Heftet

"Her er boken som alle Snåsamannen - lesere også bør lese." Ingar Sletten Kolloen. Hvorfor går stadig flere til alternativbehandlere i et land med et topp moderne helsevesen? Mens skolemedisinen er svært god på livreddende tiltak av kirurgisk og farmakologisk art, oppnår den ikke like gode resultater ved kroniske og sammensatte sykdomstilstander. Da må man ta høyde for at mennesket ikke bare er et biologisk vesen, men også et åndsvesen. Når mange skolemedisinere ikke forholder seg til dette, blir det problematisk. Filosof og skribent Morten Fastvold fremholder at helsevesenet må sette personen, og ikke bare pasienten, i sentrum for å inngi pasienter flest den nødvendige tillit. Han stiller seg kritisk til den utbredte kroppen som maskin-metaforen, siden kroppen ikke er noe som kan "fikses" på, som når vi sender en maskin til reparasjon. I stedet fordres en tilnærming der samspillet mellom kropp og sjel tas med i betraktningen. Dette åpner for en rehabilitering av begrepet livskraft, og for at placeboeffekten betraktes som en ressurs i klinisk praksis. Morten Fastvold har hovedfag i filosofi fra Universitetet i Oslo, og er filosofisk praktiker. Han har yrkesbakgrunn som journalist og forlagskonsulent for helsefag, og har skrevet boka Kritisk tenkning. Sokratisk samtaleledelse i skolen samt en eksempelbok til denne.

Forlag Lava forl.

Utgivelsesår 2013