Husk oss til livet

av (forfatter) og Joanna Rubin Dranger (illustratør).

Spartacus 2022 E-bok

Store deler av Joanna Rubin Drangers slekt forsvant eller måtte flykte under holocaust. Hvordan skal generasjonene som kom etterpå få vite hva som skjedde med dem? Med David og Lova som måtte flykte fra Oslo i april 1940, med lille Faivel som ikke engang har hatt et navn, med Noach som ikke kom seg ut av Polen, og alle de andre som bare ble borte? I detektivarbeidet med å få vite hvordan slektningene levde og døde, tar fortelleren leseren med på en reise over tre kontinenter, men også i tid. Mens de myrdede trer frem i lyset, levende og med en selvfølgelig livsvilje, truer mørket med å sluke den som dykker ned i det. Husk oss til livet er en tegnet dokumentar som handler om smerten ved å bli fremmedgjort og avskåret fra sin egen historie. Joanna Rubin Dranger (f. 1970) er forfatter, tegneserieskaper og illustratør. Hun ble i 2007 Sveriges første kvinnlige professor i illustrasjon ved Konstfack i Stockholm og har utgitt flere prisbelønte bøker.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2022