Huset med de røde tomatene

en munter historie om folk som ikke er helt som folk flest

Kolofon 2023 Innbundet

For ikke å bli drept i et mafiaoppgjør på Sicilia, flykter mafiadatteren Micola til Norge med sitt lille barn Elena og familiens mafiapenger. Her kjøper hun det store «Huset med de røde tomatene».

«Huset» har flere leieboere med ulike historier. «The Smiths Five», en familie på fem som er utstøtt av «Smiths Venner». «Sherry», lesbisk, alkoholisert Frelsesarme-offiser som nyter sin sherry. Hypokonderen og gravferdskonsulenten «Hypo» som fikk sparken i begravelsesbyrået, da han ruset sovnet tett omslynget med ett av likene. Ruza, en russisk enke som aldri har gjort en flue fortred. Bortsett fra ett lite drap. Hansèn, en pertentlig underdirektør i Finansdepartementet som ble bedratt av sin kone etter 44 år, fordi han aldri tok av seg pysjamasen under akten. Og den litt underlige og hjernesyke «Mannen med Bugattien», som fortsatt drømmer om sin livs kvinne som har vært død i nesten femti år.

Alle boende i et fellesskap i «Huset med de røde tomatene» styrt med myk jernhånd av Micola, mafiabossens datter.

Jan Kærup Bjørneboe (1954) er tidligere konsern. direktør, nå forfatter, skribent og foredragsholder. Han har gitt ut to sakprosabøker om hjernen. «Hjernen på godt og vondt» og «Parkinson og gleden med livet». Forfatteren har selv Parkinson.
I tillegg har han gitt ut to romaner. «Rak mann» tar for seg livet til en ensom mann i sekstiårene. Roman nummer to er «Gutten som ville». Boken handler om en gutt som fra vanskelige kår hopper av skolen som sekstenåring, og starter sin formidable klassereise sosialt og karrieremessig.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2023