Hule og univers

sjamanistiske møter med en annen virkelighet

av (forfatter) og Camilla Solholm (oversetter).

Tre bjørner forl. 2014 Heftet

I 1980 banet Michael Harner vei for en vital fornyelse av sjamanismen med klassikeren The Way of the Shaman. I denne etterlengtede oppfølgeren er det himmelforestillinger, oppstigninger og sjamanistiske erfaringer av høyere virkeligheter som står i fokus.

Hule og univers bygger på Michael Harners omfattende kunnskaper om sjamantradisjoner og mer enn 2500 skriftlige beretninger fra sjamanstudenter om deres opplevelser under sjamanistiske reiser. Harner viser at opplevelsene til disse studentene i stor grad er beslektede, og argumenterer for at de virkelighetene og hjelpeåndene de møtte, faktisk eksisterer.

I boken gis det også en grundig innføring i kjernesjamanismens teknikker, slik at leserne selv kan gjøre sine egne sjamanerfaringer.
Hule og univers er også Michael Harners tilbakeblikk på et rikholdig liv med fortellinger om møter med ulike urfolkstradisjoner, sjamaner og kjente personligheter som Carlos Castaneda, Allen Ginsberg og den samiske sjamanen Mikkel Gaup.

Forlag Tre bjørner forl.

Utgivelsesår 2014