Hugo

Hugo Wathnes kunst

av (forfatter), Harald Flor (forfatter) og Martin Worts (forfatter).

Mosaikk forl. 2008 Kartonert

Boken omhandler billedhoggeren Hugo Wathnes (født 1932) kunst og skulpturer. Han er kjent for å hente inspirasjon både fra den klassiske og konservative stilen samtidig som han søker utfordringer og løsninger i modernismen. Hans evne til å beherske begge uttrykksmåter, samt å bruke et vidt spekter av materialer som bl.a. stein, tre, bronse og stål, har ført til en rik og variert produksjon som spenner fra følsomme portrettbyster til monumentale utsmykkinger. Med sammendrag på engelsk. Har oversikt over utvalgte utstillinger, portrettbyster og utsmykninger; samt priser.

Hugo Wathne (født 1932) har som kunstner maktet å kombinere tradisjon og fornyelse. Han fikk en klassisk utdannelse under påvirkning av den konservative Per Palle Storm. Samtidig søkte han utfordringer og løsninger i modernismen. Hans evne til å beherske begge uttrykksmåter har ført til en usedvanelig rik og variert produksjon som spenner fra følsomme portrettbyster til monumentale utsmykkinger. Materialvalget omfatter hele spekteret fra leire, stein og tre til bronse, stål og betong. Hugo Wathne er en billedhogger som ruver i landskapet - langt utover hans hjemby Stavanger. Boken er skrevet av Fredrik Koch. I tillegg bidrar Harald Flor med et kapittel og Martin Worts med et sammendrag på engelsk. 135 bilder.

Forlag Mosaikk forl.

Utgivelsesår 2008