Hon så hadde øl te selle

historien om madam Felle og Sandvikens skjenkesteder

Bodoni 2007 Innbundet

Boka forteller historien om ølskjenkersken Madam Telle, som alle Bergensere synger om når de samles. Historien avslører at det faktisk var flere kvinner som het madam Felle, og som skjenket øl i det samme vertshuset i over 100 år. Boka inneholder også litt generell Sandvikshistorie, og et kapittel om øvrige vertshus og gjestgiverier i bydelen.

Kjenner dokker madam Felle? - Jonnemann sin gamle mor... Hvem kjenner ikke disse strofene. En av de aller mest kjente bergenssanger. Overalt hvor bergensere samles blir det sunget om ølskjenkersken fra Sandviken og sønnen hennes. På eldretreff, i nattklubber, på fotballkamper, i menighetshuset, madam Felle dukker opp overalt! Hon så hadde øl te selle er historien om denne besungne madam. Historien vil avsløre at det faktisk var flere kvinner som het madam Felle, og som skjenket øl i det samme vertshuset i over 100 år. For å sette dem i perspektiv inneholder boken også litt generell Sandvikshistorie, og et kapittel om det øvrige vertshus og gjestgiverier som det var så mange av i bydelen. Første utgave av denne boken ble utgitt i 1989. Den er forlengst utsolgt. Siden da er det også kommet frem en rekke nye opplysninger om både madam Felle, Jonnemann og en helt ukjent etterslekt. Alt dette dokumenteres her.

Forlag Bodoni

Utgivelsesår 2007