Homo libero

en pedagogisk filosofisk dannelsesreise

av (forfatter).

Norsk pedagogisk forl. 2011 Heftet

1 bokelsker følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Dette er en lære- og meningsbok i pedagogisk filosofi som tar for seg de lange linjene innenfor pedagogikken, og stiller kritiske spørsmål til om dagens pedagogikk beveger seg i riktig retning. Den løfter blant annet frem de pedagogiske filosofene Blaise Pascal, Christian Friedrich Hölderlin, Georg Wilhelm Friedrich Hegel og Gabriel Honorè Marcel. Boken er først og fremst ment som en dannelsesreise for lærer- og førskolelærerstudenter. Har litteraturliste.

Omtale fra forlaget

Befinner norsk og vestlig pedagogikk seg i det Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) benevnte som "sannhetens fremadskridende utvikling" (Hegel 1807/2009:s.31), eller gjør den ikke det? Denne lære- og meningsboken i pedagogisk filosofi tar for seg de lange linjene innenfor pedagogikken, og stiller en del kritiske spørsmål til om dagens pedagogikk beveger seg i riktig retning? Hvilke læringsteorier og atferdsteorier styrer pedagogikken, og hvilket menneskesyn representerer den måten dagens skole og barnehage utøver pedagogikk på? Boken løfter fram noen pedagogiske filosofer som Blaise Pascal (1623-1662), Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831), Hans-Georg Gadamer (1900-2002), Paulo Freire (1921-1997) og Hans Skjervheim (1926-1999). Disse tenkere representerer en retning innenfor den pedagogiske filosofi som ligger innenfor den såkalte eksistensialistiske, med en anbefaling om å benytte den såkalte fenomenologiske hermeneutikken som fortolkningsnøkkel av menneskelig væren. Denne boken er først og fremst en dannelsesreise for lærer- og førskolelærerstudenter, men bør leses av alle med interesse og bruk for kunnskap omkring danning og utdanning av mennesker. Boken er en moderne lærebok der erkjennelses- og atferdsteorier blir presentert i en polemisk atmosfære som gir leseren spissede meninger i den hensikt å provosere fram engasjement og interesse. Norsk Pedagogisk Forlag satser på bøker med faglig tyngde sammen med sterke meninger. I Hegels ånd er betingelsene for framgang sterke motsetninger og hemningsløs kamp. For å kunne mene, svakt eller sterkt, trenger du kunnskaper. Denne boken gir kunnskaper om de lange og overbyggende linjene innenfor pedagogikken.

Bokdetaljer

Forlag Norsk pedagogisk forl.

Utgivelsesår 2011

Format Heftet

ISBN13 9788299856300

EAN 9788299856300

Språk Bokmål

Sider 344

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket