Høye topper og dype daler

livet med sykdom og ervervet hjerneskade

av (forfatter), Lisbeth Iglum Rønhovde (forfatter) og Katrine Kalleklev (illustratør).

InfolitenBok 2021 Heftet

«... jeg sto på stasjonen og ventet på toget. Jeg er godt kjent på stedet, men greide ikke å skjønne hvilken retning toget skulle komme fra. Jeg forstod heller ikke hvem jeg kunne spørre og hva jeg skulle spørre om.»

Merete Holmsen levde et aktivt liv som forfatter, pedagog og rådgiver. For 25 år siden hadde hun overvunnet alvorlig kreft, og fremtiden så lys ut. Hun hadde mange planer både faglig og sosialt.
Så kom sjokket. Beskjeden om at kreften var tilbake - med spredning. Hun måtte gjennom flere store operasjoner, den siste med hjerneskade som komplikasjon. Forfatteren våknet opp uten ord ...

Høye topper og dype daler er en samling tekster om dagliglivets utfordringer etter alvorlig sykdom. Det er en beretning om å bygge opp livet på nytt etter hjerneskade. Om sorg, men også håp og en vilje til å stå på, selv om det koster krefter.
Boken er holdt i et enkelt språk for å lette lesingen for personer som bl.a. strever med afasi og konsentrasjon.
Bokens hovedformål er å fungere som en brobygger i kommunikasjonen mellom den som er rammet av hjerneskade og deres pårørende eller i møte med saksbehandlere i ulike etater.

«... mange som er betydelig yngre enn meg, strever med hjerneskade. Jeg sender dem vennlige tanker. Det er utfordrende for andre å forholde seg til folk med hjerneskade, det har jeg skjønt. Det kan være vanskelig å forstå for andre - «Du ser jo så frisk ut!»

Forlag InfolitenBok

Utgivelsesår 2021