Hør på meg'a

om musikk-estetiske væremåter hos førskolebarn

av (forfatter) og Eva Ski (forfatter).

Universitetsforlaget 1995 Heftet

Estetikk er et viktig kunnskapsområde for alle som arbeider med barn, når målet er å utvikle hele mennesket. Tross det finnes det lite litteratur om barns opplevelse og bruk av musikk. Denne boka gir innsikt i estetisk utvikling innen musikk hos 5- og 6-åringene. Gjennom observasjon og samhandling med barn finner de frem til barns ulike musikk-estetiske væremåter. Boka er nær knyttet til aktiviteter en daglig kan observere i en barnehage. Den henvender seg til førskolelærere, studenter i førskolelærerutdanningen, musikkstudenter m.m. Har bibliografi og diverse lister.

Estetikk er et viktig kunnskapsområde for alle som arbeider med barn, særlig nå når målet med norsk utdanningspolitikk er å utvikle hele mennesket. Musikk er kanskje det området der flest mennesker har et aktivt og levende forhold til estetikk, som lytter og utøver. Tross det finnes det lite litteratur om barns opplevelse og bruk av musikk. Denne boka fyller det tomrommet. Forfatterne har observert og samhandlet med 5 - 6-åringer som lytter, omformer og skaper musikk. Boka er nær knyttet til aktiviteter en daglig kan observere i enbarnehage og gir innsikt og forståelse.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 1995