Hoel gård

historier og minner gjennom 200 år

Absolutt forlag 2019 Innbundet

En helt fersk bok om storgården på Nes på Hedemarken.

Hoel er en av de største gårdene på Hedmarken og er kjent for sin utstrakte selskapsvirksomhet i tillegg til et omfattende jordbruk. Denne boka forteller historier fra livet på gården gjennom et tidsrom på over 200 år. Den berører mange temaer, alt fra eiendomsskatter for 200 år siden og til kjærlighetens trange kår på den tida, fram til dagens innlandsklima som gjør det mulig å dyrke andre vekster enn før. Den gir også et glimt inn i dagens omfattende selskapsvirksomhet.

Vanlige arbeidsfolk har alltid vært ryggraden i gårdsvirksomheten, og de er viet bred plass. Boka gir også en beskrivelse av noen markante eiere av Hoel fra gammel tid, her nevnes bondehøvdingen Halvor Hoel, hans sønn Nils, og den ekspansive grosserer Peter Wessel Wind Kildal fra Kristiania som bygget et nytt Hoel.

Boka er gjennomillustrert med tilsammen 380 illustrasjoner - med gjengivelse av gamle trykk og til dagens fargebilder.

Forlag Absolutt forlag

Utgivelsesår 2019

Omtalt sted Ringsaker

Omtalt person Hoel gård (Nes på Hedmark)