HMS i fokus

systematisk helse-, miljø og sikkerhetsarbeid i bedriften

Stokka forl. 2017 Heftet

Boken vil gi nødvendig kunnskap og forståelse for HMS. Fokus på HMS blir stadig viktigere for virksomheter. For at alle skal lykkes i sitt systematiske arbeid med helse, miljø og sikkerhet, må alle delta aktivt selv om det er ledelsen som har det overordnende ansvar. Kunnskap og kompetanse er nødvendig og må vedlikeholdes - det er en forutsetning for å lykkes med HMS. I denne boken blir det gjennomgått alle sider ved HMS-arbeidet, med vekt på arbeidsgivers ansvar og arbeidstakernes medvirkning. Det er tatt med forslag til skjemaer og handlingsplaner, og et fullstendig eksempel på hvordan en internkontroll kan utarbeides. Boken er delt inn i åtte hoveddeler i tillegg til et ferdig eksempel på internkontroll.

Helse, Miljø og Sikkerhetsarbeid i bedriften
Regelverk, lover, forskrifter og offentlig myndighet
Arbeidsgivers og arbeidstakers plikter
Virkemidler i arbeidsmiljøarbeidet
Fokus på et godt arbeidsmiljø
Registrerings og meldeplikt, produsentkrav
Verneombud
Arbeidsmiljøutvalg- AMU

Boken retter seg særlig mot arbeidsgivere, ledere og verneombud, men også alle arbeidstakere og andre som i sitt arbeid er opptatt av HMS og hvordan systematisk HMS-arbeid kan gjennomføres. Sikke Otteren er en av Norges kapasiteter innen HMS opplæring, og har mer enn 20 års erfaring som kursleder for offentlige og private virksomheter. Hun er utdannet inne HR og pedagogikk, og driver nå sitt eget firma innen HMS opplæring.

Forlag Stokka forl.

Utgivelsesår 2017