Hjernen og Kunsten

om hvordan hjernen kan skape kunst og historie, og om hvordan kunst og historie kan påvirke hjernen

av (redaktør), Ragnar Stien (redaktør) og Den norske nevrolitterære klubb (utgiver).

Ortiz 2005 Heftet

Boka handler om hvordan hjernen kan skape kunst og historie, og hvordan kunst og historie kan påvirke hjernen. Det gis eksempler på nevrologiske sykdommer hos kunstnere og historiske personer, på kunstneres fremstilling av nevrologiske sykdommer og eksempler fra nevrologiens historie.

Er hjernespesialisten alltid skurken i kriminalromaner? .Hvorfor sluttet Aleksander Kielland å skrive? . Var Mikkjel Fønhus inspirert av Freud? . Skildret Dostojevski sine egne epilepsianfall? . Gikk Bjørnstjerne Bjørnson på nevrologi-forelesninger? . Hva feilte den "synske" Vis-Knut? . Hadde Keiser Claudius Tourettes syndrom? . Førte Erkebiskopens sykdom til den dansk-norske union? . Kan togreiser hjelpe mot Parkinsons sykdom? . Hvorfor kombinerte Jens Bjørneboe nevrologi og politikk? Dette og mye mer prøver forfatterne å gi svar på i denne boken. Den handler om hvordan hjernen kan skape kunst og historie og om hvordan kunst og historie kan påvirke hjernen. Boken gir eksempler på nevrologiske sykdommer hos kunstnere og historiske personer, på kunstneres fremstilling av nevrologiske sykdommer og eksempler fra nevrologiens historie.

Forlag Ortiz

Utgivelsesår 2005