Hjernen og Gud

og hvorfor hjernen er opptatt av sex, mat og makt

Altruistisk forl. 2005 Heftet

Forfatteren hevder i denne boka at alle sider ved oss mennesker og våre guder handler om biokjemiske prosesser i biologiske sammenhenger. Han viser hjernens utvikling, og hva hjernen har betydd for sivilisasjoner og kulturer. Den viser også hvordan mennesker, herskerne, har brukt religioner og mystikk for å skaffe seg makt. Har litteraturliste.

Boken .Hjernen og Gud. er den første boken som Altruistisk Forlag gir ut. Hjernen og Gud forteller den menneskelige hjernes historie. Boken viser hva hjernen har betydd for våre kulturer, sivilisasjoner og religioner. Den avmystifiserer alle religioner og viser hvordan hver enkelt religion har blitt til, hvordan religionene dyrkes i dag og hvilken betydning hver enkelt religion har for politiske og religiøse konflikter. Hjernen og Gud viser forholdet mellom nevrologi og religioner, og viser at det er den menneskelige hjerne som har skapt Gud. Det er ikke Gud som har skapt mennesket. Boken viser hvilke prosesser som skjer i hjernen når vi har religiøse opplevelser. Konklusjonen er at alt er biokjemi i biologiske sammenhenger. Hjernen og Gud viser hvordan herskerne til alle tider har brukt religioner som en hersketeknikk og viser hvordan hemmelige nettverk styrer verden i dag. Boken snur opp ned på mange konvensjoner og tegner et politisk bilde som er helt annerledes enn det folk er vant til å tenke, blant annet at det er den internasjonale bankliga, storfinansen, som styrer verden. Hvis man liker bøker som Da Vinci-koden, da er dette en god bok!

Forlag Altruistisk forl.

Utgivelsesår 2005