Hjernekoden

en veiledning i mestring av avhengighet

Kolofon 2017 Heftet

"Hjerneforskningen har de siste årene gjennomgått en utvikling som kan sidestilles med det som skjedde med fysikken i første halvdel av 1900-tallet. Forskningen har gått fra en ensidig kjennskap til detaljfunksjoner på hjernecellenivå (elektrofysiologi og biokjemi) til en økende forståelse av de mer integrerte, helhetsbetonte hjerneprosessene (fysiologi og systemlære) som regulerer vår adferd. Vi trenger å forstå hvordan hjernen fungerer som et helhetlig system. Glipper denne forståelsen så er det alltid de svakeste gruppene i samfunnet som får lide mest, og som utvikler plager og forstyrrelser først. Om ubalansen ikke rettes opp kan hele samfunnet lide under åndelige mangeltilstander i befolkningen".
Matti Bergstrøm Hjarnans resurser. Brain Books AB. Jønkøping 1992, s. 12. Fritt oversatt av Aud Bruknapp.

Aud Bruknapp er nå pensjonist, skribent og foredragsholder om positive hjerneprosesser. Hun har tidligere skrevet «Ut av rundkjøringen - En håndbok i hjernebruk og helse», og «Gud- innsides eller hinsides? Om hjernens egen religiøsitet», samt heftet «Helsekoden».

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2017