Hjemløshet og jeg-erfaring

tidsdramatikk, meditasjon og kristologi

av (forfatter) og Hannes Weigert (illustratør).

Antropos 2017 Heftet

Forfatteren beskriver hjemløsheten og jeg-erfaringen som de grunnleggende eksistensielle opplevelsene i vår tid. Han viser hvordan slike erfaringer kan modnes og forvandles til en dypere forståelse av det kristne mysterium, en utviklingskraft som virker gjennom historien og i det enkelte menneskes biografi. Barkveds utgangspunkt er de vidtrekkende perspektivene i Rudolf Steiners kristologi: "For meg var det viktig å bruke noen av Steiners kristologiske ideer og tilnærminger som hjelp til å belyse deler av vår egen samtidsdramatikk". Boken inneholder også et kapitel "Om den antroposofisk orienterte meditasjonen". Den er illustrert med syv malerier av Hannes Weigert. Frode Barkved (født 1961) er utdannet eurytmist fra Järna/Sverige og Den Haag/Nederland, og har master i steinerpedagogikk fra Steinerhøyskolen i Oslo. Han har arbeidet som lærer på Steinerskolen i Stavanger fra 1987 til 2007, og var generalsekretær i Antroposofisk Selskap fra 2004 til 2014. Han har lenge deltatt aktivt som skribent i aviser og tidsskrifter og holdt kurs og foredrag om blant annet steinerpedagogikk, antroposofi og meditasjon. For tiden arbeider han som høyskolelektor ved Steinerhøyskolen i Oslo.

Forlag Antropos

Utgivelsesår 2017