Hjem til Toscana

oppskrifter fra en toskansk kokkeskole

av (forfatter), Katie Caldesi (forfatter) og Eirik Myhr (gjendikter).

BBC Books og Mentus 2006 Innbundet

Gjennom 80 regionale oppskrifter formidler Giancarlo og Katie matlagingsmetodene som har vært brukt av flere generasjoner i Caldesi-familien. Oppskriftene er inndelt i kapitlene Antipasta og grønnsaker, Kraft og supper, Pasta - fersk og tørket, Kjøtt, fjærfe og vilt, Fisk og sjømat, Desserter og syltetøy samt Bakverk og pizza. Har register.

Følg Giancarlo Caldesi . suksessrik chef i London . tilbake til hans opphav i en liten landsby utenfor Montepulciano i Toscana. Herfra presenterer han tradisjonsrike Toskanske oppskrifter, pluss sine personlige favoritter, overlevert gjennom generasjoner i familien Caldesi.

Leseren får en ektefølt innføring i Toskanske mattradisjoner, sammen med beretningen om Giancarlo Caldesi som arbeidet seg opp fra fatteslige kår på den Italienske landsbygda til å bli kjent restauratør og TV-kokk i England.

Deretter følger 80 pedagogiske og lettfattelige oppskrifter som er organisert systematisk i kapitler som "Antipasta og grønnsaker", "Kraft og supper", "Pasta", "Kjøtt, fjærfe og vilt", "Fisk og sjømat", "Desserter og syltetøy" samt "Bakverk og pizza".

Boken er vakkert illustrert med bilder av matretter og nydelige Toskanske landskaper.

Et must for alle Italiafrelste!

Forlag BBC Books Mentus

Utgivelsesår 2006