Hjem til Europa?

Sentral- og Øst-Europa i EU og NATO

Aschehoug 2004 Innbundet

Forfatteren tar for seg seks av de ti nye medlemslandene i EU: Polen, Ungarn, Tsjekkia, Slovakia, Romania og Bulgaria. Han retter søkelyset mot økonomiske, sosiale, kulturelle og politiske forhold i disse landene, og ser på innbyrdes forskjeller og årsaker til dem i eldre og nyere historie. Han portretterer videre flere viktige aktører på arenaen fra Berlinmurens fall i 1989 og fram til i dag. Han peker også på hvor viktig det er å forstå det nye Europa i lys av minoritetsgruppers forhold. Har litteraturliste og register.

Hva skjer når EU nå utvides til å omfatte flere tidligere østblokkland - og polakker, tsjekkere, slovaker og ungarere "vender tilbake" til Europa? At unionen vil berikes, er hevet over all tvil, men Jahn Otto Johansen advarer også mot en truende høyreekstremisme. På sin personlige og samtidig faglig solide måte fører han oss inn i disse problemstillingene - som i sin ytterste konsekvens reiser spørsmålet: Hva er egentlig Europa? Jahn Otto Johansen er en av våre fremste eksperter på sentral- og østeuropeiske spørsmål, og han har behandlet dette i flere bøker, blant andre Skumring i øst. Rasisme og nasjonalisme i det nye Europa og Den brune fare.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788203229916