Hjelpepleieren 2

av (forfatter), Brit Brandsdal Eriksen (forfatter), Eva Berg Kristoffersen (forfatter), Knut Laake (forfatter) og Norma Saugen (forfatter).

Universitetsforlaget 1995 Innbundet

Boka setter hjelpepleierens ansvar og arbeidsoppgaver inn i en faglig sammenheng. Studieretningsfagene sykepleie med støttefag og sosialkunnskap blir integrert ut fra et helhetlig menneskesyn med pasienten i sentrum. Med dette for øyet er bøkene bygget opp uten modulstruktur. Innledningsvis presenteres likevel en oversikt som viser modulene. Bøkene dekker til sammen modulene 3, 4, 5, 6, 7 og 8 for både VK1 og VK2 hjelpepleier. Illustrert. Har oppgaver, oversikt over aktuelle lover samt stikkordregister.

Boka omhandler blant annet svangerskap og fødsel, spedbarn- og barselpleie, barn og helse, funksjonshemning og sykepleie ved ulike symptomer og sykdommer. Prosedyrer i sykepleie er utførlig beskrevet og innarbeidet i teksten der det er mest naturlig. Oppgavene i boka er varierte og legger vekt på både teoretiske og praktiske kunnskaper.Boka er den andre av to bøker for hjelpepleierfaget. Denne serien inneholder det viktigste stoffet innenfor yrkesteorien på videregående kurs VK1 og VK2. Bøkene gir en integrert framstilling av sykdom, forebygging, behandling og pleie med vekt på hjelpepleierens funksjons- og ansvarsområde. Bak i bøkene er det en oversikt som viser hvordan bok 1 og 2 omhandler modulene 1 til 6 på VK1 og modulene 1 til 9 på VK2.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 1995