Hjelp, vi er i EU!

den franske venstresidas uløste dilemma

Manifest 2018 Innbundet

Det franske presidentvalget i 2017 bød på flere overraskelser enn nykommeren Emmanuel Macron. Jean-Luc Mélenchon gjorde et brakvalg for den venstrepopulistiske bevegelsen La France insoumise, med hele 20 prosent av stemmene. Så stor oppslutning hadde ikke en kandidat til venstre for Sosialistpartiet fått på nesten 50 år. Sosialistene, på sin side, satt igjen med bare 6 prosent. Et tradisjonsrikt sosialdemokratisk parti hadde blitt feid vekk av en fersk aktivistbevegelse som ville drive med politikk på en ny måte. La France insoumise samlet folk fra ulike leire og vekket begeistring, særlig blant unge, med en valgkamp inspirert av spanske Podemos og Bernie Sanders i USA. Men den ferske bevegelsen har et problem. Dilemmaet som bidro til å svekke Sosialistpartiet er fortsatt uløst. I alle år ved makten sto Sosialistpartiet i en spagat mellom hensynet til EU og politikken de hadde lovet velgerne. La France insoumise kan heller ikke gjennomføre sitt program innenfor dagens EU. Men for mange er det utenkelig å melde Frankrike ut. Er det mulig for et venstreparti å reformere EU dersom de kommer til makten?

Forlag Manifest

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788283420715

EAN 9788283420715

Serie Radikale bevegelser

Omtalt sted Frankrike

Omtalt person Den Europeiske union

• "Hva ville Gerhardsen gjort? - veien videre for Arbeiderpartiet" av Mímir Kristjánsson