Historien om Rosenborg ballklub

1917-2007

Tapir akademisk forlag 2007 Innbundet

Boka lar deg bli kjent med Rosenborgs grunnleggere og andre som preget klubben i åra fram mot gjennombruddet i 1960. Deretter følger den Kåre Rønnes, Nils Arne Eggen og Odd Iversen gjennom 60-tallet, og gir et innblikk i nestenulykkene på 70-tallet, og det optimistiske 80-tallet da bl.a. Sverre Brandhaug var en viktig person i klubben. Til slutt beskriver boka den seiersrekka som starta med Nils Arne Eggens hjemkomst i 1988.

- Hva skal klubben hete? - Odd, foreslo Gunnar. Ingen protesterte. - Enstemmig vedtatt! Det var tidlig på kvelden den 19. mai 1917, og de tolv kameratene fra Rosenborg hadde nettopp stiftet sin egen fotballklubb. Selv om de satt i le for vindkastene over Rosenborgsletta, var det bare syv grader i lufta, og guttene var dårlig kledd. Kanskje var det derfor kasserer Karl fikk vedtatt en så stiv kontingent - 25 øre pr. uke. Ti år senere ble klubben tatt opp i fotballkretsen og måtte skifte navn. Navnet ga seg i grunnen selv: Rosenborg Ballklub. I Historien om Rosenborg Ballklub 1917-2007 blir du nærmere kjent med både grunnleggerne av klubben, og andre som preget Rosenborg i tiårene fram mot gjennombruddet i 1960. Deretter følger vi Kåre Rønnes, Nils Arne Eggen og Odd Iversen gjennom det heftige 60-tallet, vi får et innblikk i nestenulykkene på 70-tallet, og det optimistiske 80-tallet, da Sverre Brandhaug regjerte på gressmatta på Lerkendal. Og ikke minst; den vanvittige seiersgaloppen som startet med Nils Arnes hjemkomst i 1988. De eventyrlige resultatene, og ikke minst klubbkulturen, har vært viktig inspirasjon for andre klubber, både i Norge og internasjonalt. Geir Svardal (f. 1959) har jobbet som journalist i Arbeider-Avisa, Dagbladet og Adresseavisen. Han har bakgrunn som sportsreporter, og har i de senere årene jobbet med nyheter og utenriksstoff samt vært vaktsjef i Adresseavisen. Han har vært avisas korrespondent i London, og han er forfatteren bak boka I Rosenborg hus, som ble utgitt i 1997.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2007