Historie, politikk og polemikk

utvalgte essays om historiske stridsspørsmål

Marxist forl. 2010 Heftet

Denne essaysamlingen er et festskrift til professor Terje Halvorsens 70-årsdag. Halvorsen var ansatt på samtidshistoriestudietved Høgskolen i Lillehammer fra 1976 til 2007, der han underviste i en rekke ulike emner fra moderne norsk og verdenshistorie. Hans forskning har hatt tyngdepunkt i arbeiderbevegelsens,særlig NKPs og fagbevegelsens, historie og i okkupasjonstidens historie. Terje Halvorsen har en omfattende publisering innen- og utenlands bak seg: historieverk, lærebøker, artikler i fagtidsskrifter og aviser m.m. I nye og gamle artikler gjenspeiler essayene i denne samlingen både bredden og tyngdepunktene i Terje Halvorsens forskning. Han går polemisk ut mot blant andre Haakon Lie, Erling Fossen og RoyJacobsen - og i kritisk dialog med noen historikerkolleger. Samlingen innledes med en egen omtale av historikeren Terje Halvorsen, samt en vurdering av hans faglige virksomhet av historikerkollegene Inger Bjørnhaug og Finn Olstad.

Forlag Marxist forl.

Omtalt person Terje Halvorsen