Hip hop Amerika

av (forfatter) og Jonas Bjørnebye (oversetter).

Kontur 2009 Heftet

Boken tar for seg hip hop kulturen i Amerika fra 1970-årene til slutten av 1990-årene. Den ser spesielt på hvordan reklamebransjen, blader, MTV, motehus og øl- og mineralvannsprodusenter har brukt hip hop som en måte å nå ungdommen på. Har litteraturliste og personregister.

Klassikeren Hip hop Amerika gir et innblikk hvordan hiphopens estetikk ble skapt og forvandlet, og hvordan den påvirket Amerika (og verden) gjennom de tre siste tiårene av det 20. århundre. Boken handler om den samfunnsomveltende kollisjonen som har funnet sted i løpet av de to siste tiårene mellom svart ungdomskultur og massemedia, om oppdagelsen (og kanskje kapringen) av svarte ungdommer som skapere og forbrukere. Inne i sitt fjerde tiår er hiphopens innflytelse allestedsnærværende. Hiphop har overlevd alle sine kritikere og har til og med overrasket sine mest trofaste tilhengere ved alltid å forandre seg, og ved å utvide publikumsbasen sin ved hver forandring. Sannheten er at hiphop - i alle sine mange uttrykk - har gjenspeilet (og internalisert) problemene i samfunnet vårt så til de grader at kulturen har vokst fra å være et rent minoritetsuttrykk til å bli en verdsatt del av storsamfunnet. Denne kulturen vi har gitt merkelappen hiphop har rett og slett vært i sentrum av svært mye, og troskapen til hiphopens sanne troende er ikke bare dyp - den ser ut til å være livsvarig.

OM FORFATTEREN Nelson George har skrevet ti bøker om afroamerikansk kultur og fire romaner. Han har mottatt to ASCAP-Deems Taylor priser, en Grammy, og to American Book Award priser fra The Before Columbus Foundation. Nelson George har skrevet for et mangfold av blader og han har skrevet og produsert en rekke TV-programmer samt to spillefilmer. I 2007 debuterte han som filmregissør med TV-filmen Life Support på HBO. Han ble født i Brooklyn, New York, hvor han fortsatt bor.

Forlag Kontur

Utgivelsesår 2009