Hilsen til

av (forfatter), Laila Stien (oversetter), Minna Saastamoinen (illustratør), Heikkiarmas Lukkari (oppleser), Niko Valkeapää (musiker) og Georg Buljo (musiker).

Gollegiella 2007 Heftet

Boken inneholder en samling dikt skrevet som bestillingsverk til forskjellige anledninger i perioden 1988-2003, blant annet et hilsningsdikt i anledning den første feiringen av samisk nasjonaldag og et dikt skrevet til åpningen av Samisk Kunstnersenter. Med lydbok der forfatteren leser sine egne dikt på samisk. Tilrettelagt med enkel tekst.

OM JEG HADDE FARS ØKSER Jeg skulle hatt ei stor øks ei slik til å felle trær med og ei kløyveøks for å hevne meg på kubbene Ei lita skogsøks skulle jeg hatt til mindre raseri og fars kvistøks til å holde tankene samlet Om jeg også hadde hatt ei lettøks som man spikker staker med og i tillegg en bile - for en velstand!
GOLLEGIELLA forlag har gitt ut bok på norsk kalt Hilsen til med Rauni Magga Lukkaris dikt fra boka Ávvudivttat, gjendiktet av en av Norges fremste novelleforfattere, Laila Stien. Rauni Magga Lukkaris dikt fra boka Ávvudivttat (2006) er skrevet som bestillingsverk til forskjellige anledninger i årene 1988-2003. Bl.a. hilsningsdikt i forbindelse med den aller første feiringen av samisk nasjonaldag; og ved åpningen av Samisk Kunstnersenter. Boken er vakkert illustrert av Minna Saastamoinen med fotografi fra Tanadalen. Diktsamlinga Hilsen til inneholder også en lydbok, der forfatteren selv leser sine egne dikt på samisk. Lukkaris egen gudsønn Niko Valkeapää og hans kompanjong Georg Buljo står bak de stemningsfulle musikksporene i lydboka. Boka er innkjøpt av Norsk Kulturråd på den såkalte innkjøpsordningen for ny norsk skjønnlitteratur for voksne. Forfatter Laila Stien sier dette om gjendiktingen av Lukkaris tekster: "Det er alltid en utfordring å gjenskape den stemningen og musikaliteten som er i Lukkari sine dikt. Hun skriver om hverdagslige hendelser på en konkret, uventet og særegen måte. Hun har et blikk som vi andre ofte neglisjerer." Doktorgradsstipendiat Kristin Jernsletten vurderer diktsamlingen slik: "Hilsnings- og hylningsdikt er en rik sjanger i Lukkaris forståelse. Diktene bærer jevnt over preg av Lukkaris særegne lyriske stemme, som ikke er redd for det jordnære, enkle og slik tilfører hyldningsdiktene noe utover festtalens pompøse stil."

Forlag Gollegiella

Utgivelsesår 2007