Hilsen fra Dirut

av (forfatter) og Turid Balke (illustratør).

Gyldendal Tiden 1997 Innbundet

Boken gir et bilde av hvordan det var å vokse opp i Kirkenes i 1930-årene. Det var langt å reise til slektningene i Oslo, den beste måten å holde kontakten på, var gjennom brev. Brevene som Turid Balke skrev den gangen, ble borte under krigen, derfor skriver hun dem på nytt, til deg denne gangen og later som hun er ni-ti år gammel.

Skuespiller med reisebrev fra Kirkenes Da Turid Balke vokste opp i Kirkenes på 1930-tallet tok det fem døgn å reise til slektninger sørpå! Derfor skrev hun brev, mange brev, som hun sendte til slekt og venner over hele landet. Her fortalte hun om stort og smått fra dagliglivet, slik det artet seg for folk i Kirkenes på den tiden. Brevene ble som så mye annet borte under krigen, men omkring seksti år etter skriver Turid Balke dem på nytt. Hun er igjen den lille jenta på ni-ti år som sitter i loftstrappa og skriver og forteller akkurat slik det var. Lurer du på hvem Dirut er? Les baklengs! Turid Balke er tusenkunstner; skuespiller, forfatter, dramatiker , tegner. Hun har gledet barn i Barne-TV, på teater og som forfatter, og som skaperen av Balkeby, det lille «tre-kloss-samfunnet».

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1997