Hijab i Norge

trussel eller menneskerett?

av (redaktør).

Abstrakt 2004 Heftet

Boka forklarer hva hijab og hijabbruk er og ikke er. Menneskerettighetene - religionsfrihet, vern mot diskriminering, ytringsfrihet og barns rettigheter - trekkes inn for å belyse grensene for myndighetenes handlingsrom. Bakgrunnen for boka er et seminar arrangert av Norsk senter for menneskerettigheter ved Universitetet i Oslo.

Hijab. Et lite og eksotisk ord som har skapt stor debatt i Norge. Mange opplever dette muslimske tøystykket som en provokasjon og en trussel. Men hvem trues egentlig av hijaben? Kanskje det er mer treffende å tale om beskyttelse av kvinnen og kvinnefellesskapet, religionen eller minoriteten.
"Hijab i Norge" forklarer hva hijab og hijabbruk er og ikke er. Menneskerettighetene - religionsfrihet, vern mot diskriminering, ytringsfrihet og barns rettigheter - trekkes inn for å belyse grensene for myndighetenes handlingsrom.
Bakgrunnen for prosjektet er et seminar arrangert av Norsk senter for menneskerettigheter ved Universitetet i Oslo. Flere bidragsytere er trukket inn for å belyse hijaben/skautet som et mangfoldig og komplekst fenomen i samfunnet.
Blant artikkelforfatterne er noen av Norges fremste eksperter på området, fra fagmiljøer som antropologi, filosofi, pedagogikk, etnologi, sosiologi og rettsvitenskap. Stemmer fra den europeiske debatten er også med.
Norsk Folkemuseum og Internasjonalt Kultursenter og Museum er representert med utstillingen "Se meg som jeg er - muslimske kvinner forteller om sitt forhold til skaut/hijab".

Forlag Abstrakt

Utgivelsesår 2004