Hestkuk fra sør

historier, skjemt og alvor fra Nordkalotten 1975-2017

av (forfatter) og Per Lars Tonstad (foto).

ČálliidLágádus 2017 Innbundet

Heldigvis fantes det en vei bort fra kirke og bedehus på Jæren. Høsten 1974 gikk en ung gutt om bord i nordgående hurtigrute i Bergen. Det skulle bli 40 år i spennende møter med mennesker, kultur og natur på Nordkalotten. Han hadde møter med en overvåkingsagent, før han selv ble
mistenkt for spionasje. Han ble samefolkets gjest, men livet i Karasjok var ikke så enkelt. Minoriteter måtte lide under våpenkappløp og supermaktenes spill. Tragiske skjebner for både samfunn og enkeltpersoner. Historien om kverulanten som trappet opp sultestreiken, russiske
pianolærerinner i Skipagurra og begravelsen av katten Pjusken. Hvordan havnet sønnen til en av Norges mektigste menn på en hemmelig Nato-base i Gamvik? Og om en halsbrekkende flytur til Svolvær med en pilot som febrilsk prøvde å navigere etter NAFs veibok mens ei ødelagt dør hang under vingen. Her er galskap og idioti, men også alvor og kunnskap. Forhåpentlig til gjenkjennelse for dem nordpå, og til innsikt for søringene. «Hestkuk fra sør» er en personlig skildring fra det rike landet i nord.

Forlag ČálliidLágádus

Utgivelsesår 2017