Herrer

av (forfatter) og Hege Hammer (oversetter).

Gyldendal 2002 Innbundet

Handlingen i denne romanen foregår på et offentlig herretoalett i London. Ezekiel Murphy, som er vestindisk immigrant og en meget skikkelig mann tidlig i førtiårene, begynner å arbeide som renholder på et stort offentlig toalett. Det største problemet i jobben er såkalt tilfeldig sex som foregår mellom ukjente menn inne i båsene. Presset av myndighetene til å rydde opp håper både Josiah og Jason, som jobber der fra før, at Ez kan hjelpe til. Men problemet har både moralske og økonomiske sider. Strengere regler kan føre til færre kunder og kanskje til oppsigelser. De blir tvunget til å betrakte sine egne holdninger og arbeidet med nye øyne. En munter og ukonvensjonell historie, realistisk og enkelt fortalt, som viser at menneskelighet er løsningen, også i de enkleste omgivelser.

En liten, underholdende roman, selv om den handler om alvorlige ting som rase, sex, moral og klassetilhørighet, og selv om den foregår på et stort, offentlig herretoalett i London. En oppmuntrende historie. Ezekiel Murphy, som er jamaikansk immigrant i London og en meget skikkelig mann tidlig i førtiårene, begynner å arbeide som renholder på et stort offentlig toalett. Det største problemet på jobben er såkalt 'tilfeldig sex' som foregår mellom ukjente menn inne i båsene. Presset av myndighetene til å rydde opp håper både Josiah og Jason, de to jamaikanerne som jobber der fra før, at Ez kan hjelpe til. Ez, som er adventist, er sjokkert. Jason, som er rastafarianer, tror at slike ting foregår fordi alle hvite egentlig er korrupte. Sjefen Josiah er mer pragmatisk, og vil gjerne stoppe den ulovlige virksomheten. Men problemet har både moralske og økonomiske sider. Strengere regler kan føre til færre kunder og kanskje til oppsigelser. Men smått om senn kommer innflytelsen fra kvinnene deres inn i bildet, og de blir tvunget til å betrakte egne holdninger og arbeid med nye øyne. En modig, ukonvensjonell historie, realistisk og enkelt fortalt, som på en nydelig måte viser at menneskelighet er løsningen, også i de enkleste omgivelser.

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205302198