Herre, hold hjertene varme!

en beretning om politiske gangstere og kjærlighetens makt

Juritzen forlag 2016 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

En beretning om politiske ganstere og kjærlighetens makt.
I et latinamerikansk land i etterkrigstiden lever den tidligere norske skiløperen Trygve Tvedt under navnet Fernando Rubio.
Etter et mislykket bankkupp blir hans taleevner og karisma lagt merke til i fengselet, og Fernando verves som presidentkandidat for det radikale partiet.
Det blir et skittent politisk spill, western-action med store penger, mystiske bånd til Norge og selvfølgelig kjærlighet!

Romanen er skrevet av den myteomspunne grunnleggeren av Anders Langes Parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep.
De siste 40 årene har mappen med Langes gulnede, maskinskrevne manus blitt flyttet fra skuff til skuff på Stortinget, frem til fiskeriminister Per Sandberg fant romanen og tok den med til forlaget.
Nå utgis denne originale krimfortellingen uendret som et fascinerende tidsbilde.
Historiker og forfatter Hans Olav Lahlum har skrevet forordet og kaller boken "en svært egenartet roman".

Forlag Juritzen forlag

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788282058957

EAN 9788282058957

Serie Juritzen krim

Genre Western Krim

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Sør-Amerika

Jeg sier det med engang! Dere som håper og forventer at Anders Langes Herre, hold hjertene varme! skal være en spennende og underholdende westernroman, kan like godt gi slipp på den tanken med det samme. Denne romanen er dessverre ikke en westernroman, hovedsakelig på grunn av handlingen som foregår 50-70 år etter perioden som blir kalt for ville vesten (1840-90-tallet) i Sør-Amerika. Ei kan dette kalles for krim heller, siden den aldri egentlig er spennende og ekstrem dårlig skrev. Egentlig er det litt skammelig å kalle dette en roman, siden spesielt siste del virker uferdig og dårlig redigert.

Men når dette er sagt, så vil jeg si at denne romanen passer for de som gjerne vil forstå hva slags politisk syn Anders Lange hadde og sto for. Han er tross alt mannen som skapte et parti som senere ble kjent som Fremskrittpartiet, der han både tok avstand til ideologier som kommunismen og nazismen samt alle norsk partier som fantes før han etablerte sitt parti.