Herr Bima og herr Bramati

akt for to aktører

Transit 2004 Heftet

To menn ligger i hver sin seng på et sykehjem. De funderer på om de virkelig eksisterer eller bare er et resultat av hverandres fantasi. Sammen begynner de å planlegge en ekspedisjon som skal føre de ut av rommet de ligger i og bortenfor vinduet nederst i sykehjemskorridoren. Det første de gjør er å begynne å samle på sukkerbiter.

I et rom på et sykehjem ligger to gretne menn . den ene har fått begge bena amputert; den andre har jernlunge. Disse bortplasserte herrer holder på å plage livet av hverandre med spørsmål om hvorvidt den andre eksisterer eller bare er et resultat av den enes fantasi. Og når det kommer til stykket: Kan virkeligheten overhodet sies å eksistere utenfor vinduet lengst nede i sykehjemskorridoren? Sammen legger de to planer om en ekspedisjon i klassisk oppdagertradisjon, en reise langt bort fra det rommet der handikapptilpasning betyr forvansket framkommelighet
og avskjerming, der kontakten med omverdenen er redusert til sykehjemspersonalets og værvarslingens virtuelle tilstedeværelse. Og som på en hvilken som helst ekspedisjon, lurer det farer rundt hvert hjørne.
En samtidskritisk, svart komedie om eksistensiell angst og om vilje til forandring.

Forlag Transit

Utgivelsesår 2004