Henrik Ibsens skrifter. Bd. 14

Aschehoug og Universitetet i Oslo 2009 Innbundet

Inneholder brev skrevet av Ibsen i perioden 1880 til 1889. Kommentarbindet inneholder innledninger og kommentarer til brevene.

Forlag Aschehoug Universitetet i Oslo

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203189494

EAN 9788203189494

Serie Ibsen, H. Skrifter 1-17. Bindene selges ikke enkeltvis (14)

Ideerne vokser og forplanter sig langsomt oppe hos os; [...].

Vi tænker stærkt på, hvis alt går efter ønske, at tilbringe den kommende sommer oppe ved Skagen. Stedet har jo længe været søgt af malere og det store åbne hav drager os mægtigt. Helt op til Norge går i hvert fald jeg ikke. Forholdene, ånden og tonen deroppe, synes jeg, har lidet tiltrækkende ved sig. Det er højst pinligt at se med hvilken glubsk ivrighed de kaster sig over alskens småting, ret som om det var højvigtige sager.

Sindets fornemhed synes at være i aftagende hjemme.

'Gengangere' vil rimeligvis i nogle kredse vække allarm; men det må så være. Gjorde den ikke det, så havde det ikke været nødvendigt at skrive den.

Desværre ligger det ikke indenfor min evne at kunne på ligefrem måde virke for arbejderstandens vel.
Men jeg beder Dem udtale for [arbejder]samfundets medlemmer at af alle stænder i vort land er det arbejderstanden, som står mit hjerte nærmest, og jeg beder Dem tilføje at i den fremtid, som jeg tror på og håber på, vil der være forbeholdt arbejderen livsvilkår og en samfundstilstand, som jeg med levende glæde ønsker velkommen.