Hemmelig agent 24

gutten fra Rjukan som ble Norges største krigshelt

Pantagruel 2009 Innbundet

Dette er fortellingen om Gunnar "Kjakan" Sønsteby, en unggutt fra Rjukan. Året er 1940 og tyske soldater har overtatt Norge. Gunnar planlegger og utfører dristige operasjoner mot tyskerne. Gestapo, det tyske sikkerhetspolitiet, hater han og spiller et dødelig spill for å fange den norske mesteragenten. Har faktaopplysninger.

Den autoriserte historien om Gunnar "Kjakan" Sønsteby fortalt for ungdom fra 12 år og oppover! Tyske soldater marsjerer inn i Oslo, Bergen, Trondheim - de overtar hele landet. Nordmenn blir arrestert, torturert og skutt. Men det finnes noen som ikke gir opp. Dette er fortellingen om Gunnar "Kjakan" Sønsteby, en unggutt fra Rjukan. Han er kald som is der hvor andres kropper rister av skrekk. Han planlegger og utfører de dristigste operasjoner mot fienden som er gjort her til lands. Han sørger for at viktige folk unnslipper torturkamrene. Han sprenger arkiver som ville ha gjort at tusenvis av andre norske unggutter måtte ha jobbet for tyskerne. Fiendens hemmelige politi - Gestapo - hater ham og spiller et dødelig spill for å fange den norske mesteragenten. Den viktigste mannen for norsk motstand mot en fiende som ikke viste nåde. Etter krigen skulle han bli den soldaten som fikk flest medaljer for mot og dristighet her til lands. Han er det nærmeste virkeligheten kommer James Bond og Die Hard. Fryktløsheten var hans våpen.

Forlag Pantagruel

Utgivelsesår 2009