Helse, økonomi og politikk

utfordringer for det norske helsevesenet

av (redaktør) og Kjell Haug (redaktør).

Cappelen Damm akademisk 2001 Heftet

Boken diskuterer hvilke store utfordringer helsesektoren står ovenfor. Økonomisk vekst, økt fokusering på egen helse og den teknologiske utviklingen bidrar til at etterspørselen etter helsetjenester øker. Befolkningen stiller stadig større krav til rask og effektiv behandling. Selv om utgiftene til helsesektoren øker betydelig, demper det ikke befolkningens krav til ytterlige helsetjenester. Vi står tilsynelatende ovenfor et gap mellom det som er ønskelig, og det som er økonomisk mulig å gjennomføre. Boken er skrevet av forskere tilknyttet Program for helseøkonomi i Bergen, som er et samarbeidsprosjekt mellom Universitetet i Bergen og Norges Handelshøyskole. Bidragsyterne har bakgrunn i samfunnsøkonomi, bedriftsøkonomi, sosiologi og medisin. Med stikkordregister.

Helse, økonomi og politikk
Helsesektoren står ovenfor store utfordringer. Økonomisk vekst, økt fokusering på egen helse og den teknologiske utviklingen bidrar til at etterspørselen etter helsetjenester øker. Befolkningen stiller stadig større krav til rask og effektiv behandling. Selv om utgiftene til helsesektoren øker betydelig, demper det ikke befolkningens krav til ytterlige helsetjenester. Vi står tilsynelatende ovenfor et gap mellom det som er ønskelig, og det som er økonomisk mulig å gjennomføre.
Sentrale spørsmål som diskuteres er:
Hvor mye ressurser bruker vi på helse?
Hvordan skal vi styre og organisere helseinstitusjoner?
Trenger vi mer konkurranse i helsesektoren?
Hva kan vi lære av reformer i andre land?
Hvordan skal vi prioritere mellom pasientgrupper og mellom behandlingsformer?
Hvilke utfordringer stiller den teknologiske utviklingen helsesektoren overfor?

Forlag Cappelen Damm akademisk

Utgivelsesår 2001