Helse for de mange

samfunnsmedisin i Norge

av (redaktør), Anne Alvik (redaktør), Kristian Hagestad (redaktør) og Magne Nylenna (redaktør).

Gyldendal akademisk 2003 Innbundet

I samfunnsmedisin er det folkehelsen som står sentralt. Boka inneholder bidrag fra rundt 60 sentrale fagpersoner med forankring i samfunnsmedisinsk arbeid. Boka er beregnet som lærebok for legestudenter og som en håndbok for de leger som går videre i samfunnsmedisin senere. Har oversikt over bidragsytere og register.

Samfunnsmedisin er et at de sentrale fagområdene innen medisin, med stor samfunnsmessig betydning. Dette er den mest omfattende læreboken på norsk innen dette området, med bidrag av mer enn 40 sentrale fagpersoner. Hvert kapittel omfatter en temadel, med en beskrivende tekst, og en faktadel der det gis henvisninger til videre informasjon for dem som vil trenge dypere inn i det enkelte tema. Boken er i første rekke beregnet for medisinstudenter, samt leger som vil ha en oppdatering innen dette fagområdet. Den vil også være av nytte for alle helseprofesjoner med interesse for praktisk samfunnsmedisin.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2003