Hellig Olavs hår

Verbum 2012 Innbundet

Pias familie skal flytte fra Oslo og ut på landet. Foreldrene gleder seg, men Pia er så sint at hun farger håret rosa. Da de kommer på plass i prestegården i Bamble viser det seg at livet på landet er mer spennende enn hun hadde trodd. Hauk og Hild vokser opp i middelalderen og kommer tett innpå hverandre. De ledes ut på spennende eventyr og i nærkontakt med Hellig Olavs hår.

En historisk ungdomsroman hvor fortellingen er lagt til det gamle kirkestedet i Bamble hvor en av våre Olavskirker ligger. Vi møter Pia som flytter fra vennene i Oslo inn i en gammel prestegård. Det tar tid for Pia å finne seg til rette og få nye venner, og uventet hjelp fra middelalderen kommer godt med. Vi får innblikk i dagligliv, kultur og religion i tidlig middelalder.

Forlag Verbum

ISBN13 9788254312001

EAN 9788254312001

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted Telemark

Utdrag av teksten kan nok brukes i skolen når det undervises om norsk middelalder, men som roman er dette fullstendig dødt. Flate karakterer, mange og lange forklarende passasjer og aldri spennende. Den parallelle nåtidsfortellingen kunne med fordel vært droppa.

• "1001 bøker du må lese før du dør" av Peter Boxall
  • "Odinsbarn" av Siri Pettersen