Hellig land - evig strid?

Genesis 2005 Heftet

Boken gir en innføring i bakgrunnen for konflikten mellom israelerne og palestinerne. Den inneholder møter med ulike grupper mennesker i de to samfunnene i dagens situasjon, en gjennomgang av den historiske utviklingen, og en analyse av hva det betyr at et land er hellig. Har litteraturliste.

"Når du står ved fjelltoppen omtrent der Abraham ble lovet at hans etterkommere skulle få bo i landet, er det vanskelig å begripe at det ikke er plass til dem alle, både jøder og palestinere. Hvorfor skulle ikke isralerne i Elon Moreh kunne dra ned til palestinerne i Nablus for å handle hos de lokale kjøpmennene? Hvorfor skulle de ikke kunne utvikle landet sammen? Da ville Guds løfte om at Israels folk skulle bo i landet og bli til velsignelse for folkene rundt seg være oppfylt. For å komme dit er det ikke nok med politiske løsninger. Det er bare mulig om det kommer til en forsoning mellom israelere og palestinere." Hellig land - evig strid? gir en innføring i bakgrunnen for konflikten mellom israelerne og palestinerne. Boken omfatter et møte med ulike grupper mennesker i de to samfunnene i dagens situasjon, en gjennomgang av den historiske utviklingen, og en analyse av hva det betyr at et land er hellig.

Forlag Genesis

Utgivelsesår 2005