Helgener i nord

nye studier i nordisk helgenkult

av (redaktør) og Randi Bjørshol Wærdahl (redaktør).

Novus 2020 Innbundet

Det som tradisjonelt er blitt kalt kirkehistorie, er fremdeles et relativt uutforsket felt i Norge. Denne boka er et bidrag grunnforskning på kirkens og religionens rolle i samfunnet i middelalderen og tidlig nytid. Utgangspunktet for boka er bidrag til to faglige samlinger i regi av det tverrfaglige forskernettverket Nexus Nidaros ved NTNU, som arbeider med forskjellige aspekter av kirkehistorie i bred forstand.
Bokas kapitler speiler et ønske om å gå dypere inn i enkelte sider ved helgenkultens etablering, innhold og etterspill i Norden gjennom 700 år. Bidragsyterne representerer fire nordiske land med forskjellig tilnærming til helgenkultens historie og formidlingen av den. Resultatet har blitt en bok som presenterer det nyeste innenfor forskningen på etableringen og utviklingen av middelalderens helgenkult i Norden og som vil være av interesse både for forskere og for alle andre som er interessert i nordisk helgenkult.

Forlag Novus

Utgivelsesår 2020