Helgen i grenseland

arven fra Trifon av Petsjenga

Orkana 2017 Innbundet

Den russiske misjonæren Trifon av Petsjenga (ca 1495-1583) kristnet skoltesamene og grunnla verdens nordligste ortodokse munkesamfunn. Petsjengaklosteret har gjennom sin lange og dramatiske historie fungert som et åndelig vakttårn. For Russlands 196 km lange grense mot Norge markerer ikke bare skillet mellom to stater - den utgjør også møtepunktet mellom ortodoks og protestantisk kristendom.

Trifon er omtalt i en rekke samiske sagn fra Sør-Varanger. Hvem var denne helgenkårede munken som til dels virket innenfor grensene av dagens Norge? Boken følger historien om klosteret i Petsjenga, Boris Gleb og den ortodokse forsamlingen i Neiden fra 1500-tallet til i dag. På grunn av skoltesamenes økte aktivitet og den religiøse renessansen i Russland har disse stedene på ny blitt viktige pilegrimsmål i Barentsregionen. Trifon av Petsjenga har blitt en helgenskikkelse som skoltesamer, russere, ortodokse finner og enkelte nordmenn regner som sin.

For første gang foreligger det en samlet fremstilling av Trifon-arven på norsk. Med utgangspunkt i historiske kilder og nyere russisk forskning presenterer boken mye kunnskap som hittil har vært ukjent for de aller fleste.

Caroline Serck-Hanssen er doktor i kunsthistorie. Hun har blant annet arbeidet som museumskonservator i Nord-Norge, der hun fordypet seg i norsk-russiske forbindelser og har vært kulturattaché ved den norske ambassaden i Moskva.

Serck-Hanssen har skrevet en rekke artikler om kunst- og kulturhistoriske emner, og er en aktiv formidler og foredragsholder.

Forlag Orkana

Utgivelsesår 2017