Hele Norges Torkel Ravndal

mannen, myten, legenden

Norske bøker 2005 Heftet

Boka handler om Torkel Ravndal som dreiv med styrkeløft og etterhvert fikk en karriere som muskelmann. Den forteller om hvordan han reiste land og strand rundt med et eget show i 40 år.

Torkel Ravndal var en kjempe og en av verdens sterkeste menn på 70-tallet. Torkel, som opprinnelig var fra Rogaland, sørget for at rekordene falt som fluer da karrieren tok av i 1969. Ingen i verden kunne måle seg med ham i markløft, hvor han offisielt løftet 375 kilo og uoffisielt litt over 400 kilo! Jærbuen var en ener, en showmann av dimensjoner, og svært populær. Ved siden av å være en av verdens sterkeste menn, sjarmerte han det norske folk med sin humoristiske væremåte, spennende personlighet og lune blikk. Han dro land og strand rundt med eget show i hele 40 år! Folk gikk rett og slett mann av huse for å oppleve Torkels kolossale styrke. Det er nesten ikke et sted i Norge som ikke har fått besøk av Torkel. For generasjoner ble han her i landet selve symbolet på styrke, og rundt om i det langstrakte land sitter mennesker og savner denne legenden. Denne boken tar for seg høydepunktene i legenden Torkel Ravndals liv.

Forlag Norske bøker

Utgivelsesår 2005