Hele landet på lufta

historien om NRKSs distriktskontorer

NRK 2006 Innbundet

Boka handler om NRKs distriktskontorer, og dekker tidsspennet fra 1925 og fram til i dag. De ulike kapitlene tar blant annet for seg de første private radiosendingene, programsuksesser og kampen mellom sentrum og periferi. Boka forteller om kjente programmer som Norge Rundt, Ut i naturen, Norge i dag og Migrapolis. NRKs strategier, utbygginger, nedleggelser, politiske og lokale kamper i moderne tid vektlegges. I tillegg intervjues kjente personer fra distriktskontorene. Har litteraturliste og register.

For første gang skrives historien om NRKs distriktskontorer. Tidsspennet er fra 1925 (de første private radiosendingene i Bergen) til i dag, og NRK blir satt i historisk og politisk perspektiv. Teksten er rikt illustrert med nye og gamle bilder fra NRKs rikholdige arkiver og ispedd morsomme episoder fra distriktskontorenes fargerike verden. Boka er en forlengelsen av Hans Fredrik Dahls NRKs historie i 3 bind. Det er likevel en frittstående utgivelse som konsentrerer seg om historien i distriktene. Jørn Enger er journalist og tidligere distriktssjef for NRK Østfold

Forlag NRK

Utgivelsesår 2006