Heksagon og Padde-Boboz

av (forfatter) og Helge Winther-Larsen (oppleser).

Musico 2003 CD

Dette er en lydbok med både sang og musikk. I den store skogen bor klovnen Boboz og heksa heksagon i hver sin ende. En dag kommer Boboz løpende for å fortelle Heksagon en stor nyhet. Han har fått brev fra sirkus Gabardin og de vil at Boboz skal komme tilbake. Men hvem skal da være venner med Heksagon? Bedre blir det ikke når Boboz forteller om Penny, en veldig søt klovnejente, som kanskje skal spille triangel mens han gjør klovnerkunster. Produsert av Dan Glans.

Utgivelsen inneholder 11 nyskrevne sanger, samt foreteller og dialog som binder sangene sammen til en helhetlig historie. Alt materiell er skrevet av forfatter og komponist Christin Grilstad Prøis.
Heksagon er pr. i dag barnebok utgitt på Damm forlag (2001), Cden .Heksagon og Elvis. utgitt på Musico (2002), samt forestillinger med sanger- over 200 har blitt spilt. I mars 2003 kommer ny bok og cd.
Platens målgruppe er barn i alderen 3 . 10 år.

Målet for prosjekt Heksagon er å skape flest mulige arenaer for barn; musikk, teater og litteratur, der barn kan møte figurene. Tema tar utgangspunkt i sitasjoner, følelser som barna kan kjenne seg igjen i, som de har et klart referansegrunnlag for å forstå. Spenningen ligger i figurenes uforutsigbarhet, og musikken har en aktiv rolle som forsterker det hele, og for å drive handlingen fremover.
Den klønete heksa Heksagon og hennes beste venn, klovnen Boboz. De holder til i en stor skog der heksa og klovnen bor i hver sin ende. En dag får Boboz et brev fra sirkuset han jobbet på før. Sirkuset spør om han kan komme tilbake. Boboz begynner å øve seg på sirkuskunster. Han snakker også om Penny, en veldig søt klovnejente med lyse fletter, som han engang kjente. Heksagon overmannes av ukjente følelser, hun blir trist og sint. For å forhindre at Boboz drar, henter Heksagon frem trylleboka. Men når Heksagon tryller går det meste galt, og Boboz blir ved en feiltagelse tryllet om til en padde. Full av anger og fortvilelse prøver Heksagon å trylle Boboz tilbake. Til slutt står bare en ting uprøvd. For kan det være som i eventyret? Kan et kyss bringe Boboz tilbake? Og hva er egentlig verst? Å kysse Boboz, eller å kysse en slimete paddeslask?

Forlag Musico

Utgivelsesår 2003