Heimevernet 75 år

fra asken til oljen

1946-2023

av (forfatter) og Nils Helge Amdal (forfatter).

Commentum 2023 Innbundet

«Aldri mer 9. april.» Slagordet fikk fotfeste da freden kom i 1945. Norge var den gang ikke en del av en allianse. For å sette handling bak slagordet, ble Heimevernet opprettet, inspirert av Kompani Linge og de mange erfaringene fra 2. verdenskrig.

Da Norge ble en del av NATO i 1949 ble Heimevernet en del av et større maskineri. Denne boka er den første som forsøker å sette Heimevernet inn i en større kontekst.

Boka er ikke bare en ren militærhistorie, men viser også hvordan samfunnsendringene i Norge etter krigen påvirket Heimevernet i Agder og Rogaland. Den gir et bilde av hvordan arven fra Milorg påvirket samfunnet fram til våre dager.

I boka ser vi hvordan Heimevernet gikk fra å være landets viktigste militære styrke i årene etter krigen, til å bli relativt marginalisert av en stadig voksende hær fram til 2000-tallet. I dag er vi på mange måter tilbake der det hele begynte i 1946. Forfatterne har med denne boka forsøkt å legge et stort puslespill, slik at HV-soldatene som har tjenestegjort fra det ytterste nes til høyfjellet, skal forstå hvordan ting hang sammen.

Skal man lære av historien må man kjenne den. Mye har skjedd på 75 år, men som man vil oppdage, er mange ting også like.

Forlag Commentum

Utgivelsesår 2023