Havneguiden

3 : Lindesnes - Bergen

av (forfatter), Jørn Engevik (forfatter), Vivi F. Øye (forfatter), Stian Øyen (forfatter), Rune Nylund Larsen (foto), Espen A. Jacobsen (foto), Martin Lohne (foto), Jørn Engevik (illustratør), Jørn Engevik (foto), Stian Øyen (foto), Inese Linuza (illustratør) og Alasdair Graham-Brown (oversetter).

Skagerrak forlag 2019 Spiral

Havneguiden 3 beskriver over 300 havner. I noen tilfeller omtales mer enn én havn på samme oppslag. Hver havn blir presentert med et eget Havneguidekart, flyfoto, beskrivende tekst og en faktaboks med nøkkelinformasjon. Teksten er delt i to: Den maritime delen beskriver havnen, innseilingen og eventuelle spesielle forhold. Du får også vite hva slags fortøyning som er aktuell, så du kan være forberedt ved ankomst. Den generelle teksten forteller om stedets og omgivelsenes særtrekk og historie, og om hva dere kan se, gjøre og oppleve når dere kommer dit. Der hvor det passer sånn, har vi også forøkt å peke på ting dere kan lure på, og kanskje finne ut mer om selv. Nysgjerrighet er bra å ha med på tur.
På Havnekartene finner du flere detaljer enn på vanlige sjøkart og kartplottere. Her er det i tillegg markert hvor det er best å fortøye, hva slags fortøyning som brukes og hvor bildet er tatt fra. Flybildene med markeringer gir deg rask oversikt over havnens omgivelser, fasiliteter, innseilingsleder, farer og fortøyningsmuligheter. Sommeren 2019 dekker Havneguidene et område som strekker seg fra Arholma nord for Stockholm til Kirkenes lengst nordøst i Norge. I Havneguideserien finnes også guider som dekker Danmark, Tyskland, Polen, Slovenia, Kroatia, Montenegro, Albania og Hellas. Havneguidene er en internasjonal suksess, og flere deler er oversatt til tysk og engelsk.

Forlag Skagerrak forlag

Utgivelsesår 2019