Havblikk

om kvalfangst, kvalfangere og kystmiljø

Lagunen 2005 Innbundet

Boka tar for seg vågekvalfangstens historie langs kysten, i Barentshavet, Nord-Atlanteren og ved Grønland. I tillegg til livet på fangstfeltet skildrer boka kvalfangerne utenom fangstsesongen. Ellers er blikket retta mot de mange kystkommunene der fangsten var en av de kraftigste bærebjelkene i samfunnet, og de fleste hjemmeværende var kvinner.

Høstens bok fra Leo Oterhals har tittelen Havblikk. Hovedtemaet er vågekvalfangstens historie langs kysten, i Barentshavet, Nord-Atlanteren og ved Grønland. Tittelen er valgt fordi småkvalfangerne måtte ha godt vær, helst havblikk, for å se kvalen, og fordi Leo Oterhals sine bøker oftest har "HAV" i tittelen. Mange vågekvalfangere lærte yrket på storkvalfangst i Arktis eller på landstasjoner langs norskekysten, derfor er også denne type fangst viet en del oppmerksomhet i boka. Det er også de mange spesielle fansgtmiljøene der mannfolka var på havet og kvinnene styrte hjem og samfunn. Kvalfangstmiljøet hadde mange store personligheter. De og deres bragder er fargerikt skildra, og situasjonene anskueliggjort med mange historiske fotografier.

Forlag Lagunen

Utgivelsesår 2005