Harpunen i hjertet

Aschehoug 2000 Innbundet

Romanen handler om Paul Langes jakt på faren, en fjern og flyktig skikkelse som sønnen etter førti år finner i havnebyen Valparaiso i Chile med hjelp av Frelsesarméen. Men alt faren etterlater seg er en grønn lerretskoffert med en marineuniform og en bunke håndskrevne dagboksnotater. Gjennom dagboksnotatene finner han ikke bare tilbake til faren, men også til moren som han heller aldri har levd sammen med. I spenningsfeltet mellom fortid og nåtid konfronteres han med problemene og paradoksene rundt familieliv og identitet. Farens fortid som hvalfanger og norsk vågehvalfangst i nåtid, gir Paul Langes liv en helt ny retning, når han får jobb på kystvaktskipet Nornen.

Harpuner i hjertet er en roman om Paul Langs jakt på faren, en fjern og flyktig skikkelse som sønnen etter førti år finner i havnebyen Valparaiso i Chile med hjelp av Frelsearméen. Men alt faren etterlater er en grønn lerretskoffert med en marineuniform og en bunke håndskrevne dagboksnotater. Fridtjof Langs liv viser seg å være en broget vev satt sammen av en ensom barndom i hvalfangerbyen Larvik, hvalfangst i Antarktisk, fascinerende kjærlighetshistorier, en tilværelse som marineoffiser i London under krigen og et omflakkende liv i Sør-Amerika.
Gjennom dagboksnotatene finner Paul Lang ikke bare tilbake til faren, men også til moren som han heller aldri har levd sammen med. I spenningsfeltet mellom fortid og nåtid konfronteres han med problemene og paradoksene rundt familieliv og individuell identitet, og Paul Lang får sanne Nietzsches ord om at erkjennelse ikke ville hatt sin tiltrekningskraft om ikke så mye skam måtte overvinnes på erkjennelsens vei. Paul Lange litterære møte med faren tar en dramatisk vending da hans jobb som skipssjef på kystvaktskipet Normen bringer ham i direkte konfrontasjon med amerikanske hvalfangstmotstandere. Farens fortid som hvalfanger og norsk vågehvalfangst i nåtid møtes på fangstfeltene rundt Jan Mayen og gir kystvaktoffiseren Paul Langs liv en helt ny retning.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203183607