Harmonien i fire satser

1765-2015

av (forfatter), Randi M. Selvik (forfatter), Arvid O. Vollsnes (forfatter) og Reidar Storaas (forfatter).

Bodoni 2015 Innbundet

Bergen Filharmoniske Orkester, et av verdens eldste, feirer i 2015 sitt 250-årsjubileum. I 1765 fremførte et «lite, harmonisk ensemble» for første gang musikk i Hr. Peter Greves hus. Dagens orkester samlet i 2015 mer enn 6000 mennesker i Londons musikalske storstue, Royal Albert Hall.
Dette bergenske kulturelle flaggskipet har hatt betydning for mange. Ole Bull fikk avgjørende opplæring gjennom å spille der, og Edvard Grieg debuterte som pianist i Harmonien allerede i 1863. Han ga også støtet til opprettelsen av det moderne symfoniorkesteret, da han og hans hustru Nina gjorde det til sin hovedarving og skisserte veien videre. Hele tiden har navnet Harmonien vært med.
I 1919 kom det fullprofesjonaliserte orkesteret, som i de siste femti årene med økende styrke har vist igjen i utlandet. Turneer til de fremste konsertarenaer og et stort antall plateinnspillinger har bidratt til at Bergen Filharmoniske Orkester nå omtales blant Europas ledende orkestre. Festspillene i Bergen, Grieghallen og store internasjonale gjestedirigenter og solister har vært medvirkende til suksessen.
Fire spesialister har ført i pennen dette jubileumsskriftet som er gaven til 250-årsfeiringen fra Harmoniens Venner. Her møter man musikken som kjærlig ble fremført, og mange av de personene som har vært med på å bygge institusjonen på podiet så vel som i selskapets styre og stell.

Boken inneholder tre CD-plater med musikkeksempler fra orkesterets historiske arkiv.

Forlag Bodoni

Utgivelsesår 2015