Hardingfela

felemakerne og instrumentets utvikling

Tapir akademisk forlag 2009 Heftet

I denne boken møter vi felemakerne i Hardanger på 1700-tallet, som drev felebygging på et høyt nivå og skapte ei hardingfele som ble svært populær over store områder. Utviklingen av den moderne hardingfela i Telemark på 1800-tallet står også sentralt. Boken presenterer videre eldre feler og felemakere i en rekke norske bygder, og vi får en grundig gjennomgang av hardingfeledekoren. Diskusjonen omkring dateringen av Jaastad.fela fra 1651 er også viet stor plass. Forfatteren bygger på resultatene av innsamlings- og registreringsarbeidet i Hardingfeleprosjektet, og presenterer ny kunnskap om hardingfelas historie og utvikling frem til ca 1900. Har litteraturliste.

I denne boken møter vi felemakerne i Hardanger på 1700-tallet, som drev felebygging på et høyt nivå og skapte ei hardingfele som ble svært populær over store områder. Sentralt står også utviklingen av den moderne, fullvoksne hardingfela i Telemark på 1800-tallet, hvor felemakerne i Helland- og Steintjønndalenfamilien i Bø spilte en viktig rolle. Boken presenterer eldre feler og felemakere i en rekke norske bygder, og vi får for første gang en grundig gjennomgang av den vakre og varierte hardingfeledekoren. Diskusjonen rundt dateringen av Jaastad-fela (1651) er også viet stor plass.
Forfatteren bygger på resultatene av det omfattende innsamlings- og registreringsarbeidet i Hardingfeleprosjektet. Boken inneholder ny kunnskap om hardingfelas historie og utvikling fram til ca. 1900. Vi får også kjennskap til de personene som har bidratt sterkest til denne utviklingen.
Bjørn Aksdal er seniorforsker og fagansvarlig for musikk ved Norsk senter for folkemusikk og folkedans i Trondheim, og ledet Hardingfeleprosjektet på 1990-tallet. Han har tidligere skrevet en rekke bøker og artikler om norsk og internasjonal folkemusikk og om musikkinstrumenter.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2009