Hanreien og mørket rundt bålet

om alt for mange menns ukjente hverdag

Kolofon 2005 Heftet

I denne boken forteller forfatteren om det som utspilte seg før, under og etter sin egen skilsmisse. Bakgrunnen ligger i ønsket om å si noe om menns ensomhet og fortvilelse i en skilsmisse-situasjon.

Jeg vet at det rundt om i landet sitter tusenvis av skilte fedre som brenner inne med følelsene sine når for eksempel samværsretten med barna blir trenert av "eks-kjerringa". Mange går til helvete økonomisk og sosialt og sliter med tunge psykiske problemer. Noen tar også sitt eget liv. Men det sitter enda flere sønner og døtre à la min sønn Viktor, som ikke har fått alle bitene i livets puslespill på plass. Akkurat som Viktor har de ikke fått vite sannheta om det djevelske spillet som ofte utspiller seg før, under og etter en skilsmisse. Det er derfor jeg ønsker å dele historia mi med andre. I lange tider var jeg fullstendig "aleine" sjøl om jeg hadde et sosialt sikkerhetsnett rundt meg. Denne ensomhetsfølelsen var det verste. Men kanskje noen - om så bare èn - kan få føle at det er noe i det gamle ordtaket om at "felles skjebne er felles trøst" hvis de leser historia mi. Jeg håper det, for da har jeg gjort èn riktig ting her i livet! Skrivinga av denne sjølbiografien har i alle fall fjerna de "gamle demonene" fra hjerte og hode, og jeg har endelig fått fred inni meg; og det er stort. Men det å skrive om, og dermed gjenoppleve mitt private helvete var psykisk så vanskelig at jeg måtte forlate emnet med jevne mellomrom. Jeg fikk da et pusterom slik at jeg greide å fortsette. Derfor har jeg valgt denne spesielle fortellerforma som det blei til at jeg måtte bruke. Med hilsen til alle frustrerte og fortvilte skilte fedre fra BENJAMIN GRANDE

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2005