Handling og forestilling - forestilling om handling

Jacob Levy Morenos teaterekspresjonisme og sosiatri

av (forfatter) og Børge Kristoffersen (forfatter).

Tapir akademisk forlag 2011 Heftet

Boka tar for seg psykiateren Jacob Levy Morenos, 1889-1974, teorier om teaterekspresjonisme og sosiatri. Han mente at et sunt, dynamisk samfunn skiftet mellom å trygge sine former og å slippe til spontanitet, grenseoverskridende handlinger og kreativitet. Boka henvender seg til studenter og praktikere av Morenos former, men også til kunstnere, pedagoger, veiledere, behandlere og forskere som er interessert i aksjonsmetodikk og estetiske uttrykksformer i ulike sosiale og kunnskapsmessige sammenhenger.

Hvordan kan vi forstå lek, dramatisering og teater innen så ulike områder som utdanning, konfliktløsning og behandling? I kjølvannet av modernismen lanserte Jacob Levy Moreno (1889-1974) ulike "frihetsteknikker" (spontanitetstrening, psykodrama, sosiodrama og sosiometri). Moreno mente at et sunt, dynamisk samfunn skiftet mellom å trygge sine former og å slippe til spontanitet, grenseoverskridende handlinger og kreativitet. Den lekfulle framstillingen og konstruksjonen av liv og erfaring ved hjelp av fiksjonen, ble for Moreno en nødvendig "metode" for skapende handlinger.
Bjørn Rasmussen er professor i drama og teater ved NTNU, Institutt for kunst- og medievitenskap. Han er kunstpedagog, forsker og psykodramatiker og arbeider med teatrets vitens- og danningspotensial, særlig med arven fra modernismen.
Børge Kristoffersen er førstelektor ved Dronning Mauds Minne Høgskole for førskolelærerutdanning. Han er kunstpedagog, psykodramatiker og konsulent i teambygging og konflikthåndtering. Han har arbeidet i mange år som lærer i psykodramatikerutdanningen i Sverige og Norge

Forlag Tapir akademisk forlag

ISBN13 9788251927802