Han kom fra skog

Dagfinn Grønoset - journalist, forfatter og medmenneske

Schibsted 2010 Innbundet

Forfatteren skildrer Dagfinn Grønosets (1920-2008) liv og virke. Grønoset var en av de første journalistene i Norge som dokumenterte livet til "hverdagsmennesker", gjennom avisspalter, bøker og NRK's radiosendinger.

Forfatter og journalist Dagfinn Grønoset var en trendsetter innenfor norsk journalistikk og sakprosa. På 1950-tallet åpnet den lavmælte tryslingen dørene for vanlige menn og kvinner, som Anna i ødemarka. Han slapp dem til i avisspaltene, inn mellom bokpermene og ut av radiohøyttalerne, og dermed inn i folks bevissthet og hjerter. Et tiår etter også på fjernsynsskjermene. Dagfinn Grønoset skrev hverdagsmenneskenes evangelium, og ble belønnet med Kongens gull for det. Han dannet skole. Andre fulgte etter. Han var en multimedial journalist mange tiår før begrepet ble påfunnet, og forfatter av 22 bøker med et samlet opplag på 400 000 eksemplarer, med utgivelser i 15 land. Dagfinn Grønoset ville bakom blånene og innenfor menneskers sinn. Dit kom han også.

Forlag Schibsted

Omtalt person Dagfinn Grønoset