HamarSkrøniken 2005-2015

kortreist satire

Oplandske bokforlag 2015 Heftet

Geir Ove Ovesen har etablert seg som en av Hedmarks fremste humorister. Han spiller på et bredt register og morer stadig hamarsinger og andre med sine treffende betraktninger. Boka Hamars historie - fort og gæli, som kom i 2005, ble en suksess, og nå er han tilbake med HamarSkrøniken 2005-2015 Kortreist satire.

I denne boka behandler han saker som har preget den offentlige debatten i Hamar det siste tiåret: stupetårnet, sykehuset, Stortorget, kulturhuset, rådmannen jernbanetraseen. Og han gjør det med et skarpt blikk for komikken i sakene og med formuleringer som kombinerer kritisk snert og lun humor

Forfatteren er engasjert i Arbeiderpartiet, men tekstene har brodd mot hans eget parti i minst like stor grad som mot politiske motstandere.

Forsidetegningen og en av illustrasjonene inne i boka er laget av tegneserieskaperen Nils Axle Kanten.

Forlag Oplandske bokforlag

Utgivelsesår 2015